over werxpoor

De teloorgang van de VOC aan het einde van de 17 eeuw luidde tevens een nieuw tijdperk in, dat van de industriële revolutie. Paul van Vlissingen zag de mogelijkheden die het stoomtijdperk boden en vestigde op Oostenburg in 1827 een ‘fabriek voor stoom- en andere werktuigen’, die 2 jaar later omgedoopt werd in Werkspoor. De geschiedenis van Werkspoor is zo nodig nog indrukwekkender dan die van de VOC. Holland als wereldspeler op het gebied van spoorwegmaterieel, zowel het rollend materieel als de bouwkundige infra zoals spoorbruggen. De door Werkspoor ontwikkelde dieselmotoren vonden hun weg naar alle uithoeken van de wereld en bij het proefdraaien schudde alles en iedereen mee op Oostenburg.
Werkspoor heeft vele beroemde treinen achtergelaten, zoals de TEE (Trans Europe Express), de Hondekop trein, vele trams en Metrostellen
Een mega order van de Argentijnse spoorwegen in de vijftiger jaren van de vorige eeuw legde zo’n beslag op de productiecapaciteit van de fabriek daar er geen andere orders aangenomen konden worden in eigen productie. Deze werden derhalve uitbesteed aan derden en betekende indirect het begin van het einde. In de jaren zestig wordt de afzet steeds moeilijker, mede door gebrek aan overheidssteun, waar deze in het buitenland wel aan de concurrentie verleend wordt en de concurrentiepositie van Werkspoor hevig ondermijnt.
In 1972 rolt het laatste voor NS gebouwde treinstel nr 820 uit de werkplaats op Oostenburg. Werkspoor is dan al jaren gefuseerd met Stork en gaat door het leven onder de naam van ‘Verenigde Machinefabrieken Stork-Werkspoor’.
Werxpoor heeft bijna een eeuw hoofdkantoor gefunctioneerd, waar niet alleen de directie zetelde, maar ook diverse laboratoria en veel onderzoeksafdelingen waren onder gebracht. Het gebouw is meermalen intern verbouwd, waardoor de huidige status een prachtig labyrinth is met mooie trappen, poortjes en een schitterende hal.